8 części prawdy/film/8+cz%C4%99%C5%9Bci+prawdy-2008-2317952008
pressbook
WSTĘP
W thrillerze wytwórni Columbia Pictures 8 CZĘŚCI PRAWDY, osiem zupełnie obcych sobie osób dysponujących ośmioma, różnymi punktami widzenia, usiłuje odkryć jedyną możliwą prawdę o usiłowaniu zabójstwa prezydenta Stanów Zjednoczonych. Thomas Barnes (Dennis Quaid) i Kent Taylor (Matthew Fox) to dwaj agenci Służb Specjalnych wyznaczeni do ochrony Prezydenta Ashtona (William Hurt) podczas ważnego spotkania na szczycie poświęconego globalnej wojnie z terroryzmem. Kiedy tuż po przybyciu Prezydenta do Hiszpanii, pada strzał, następuje totalny chaos. W spanikowanym tłumie znajduje się między innymi Howard Lewis (Forest Whitaker), amerykański turysta, który jest przekonany, że zarejestrował na kamerze moment zamachu i samego zamachowca. Jest tam także producentka wiadomości telewizyjnych Rex Brooks (Sigourney Weaver) zdająca relację z tego historycznego wydarzenia milionom widzów na całym świecie. Kiedy każdy z nich ujawnia swój punkt widzenia, fragmenty układanki zaczynają idealnie do siebie pasować - i staje się jasne, że pod powierzchnią ukryte są szokujące motywacje. Columbia Pictures we współpracy z Relativity Media przedstawia produkcję Original Film, 8 CZĘŚCI PRAWDY. Występują - Dennis Quaid, Matthew Fox, Forest Whitaker, Edgar Ramirez, Ayelet Zurer oraz Sigourney Weaver i William Hurt. Reżyseria - Pete Travis. Produkcja - Neal H. Moritz. Scenariusz - Barry L. Levy. Producenci wykonawczy - Callum Greene, Tania Landau i Lynwood Spinks. Reżyseria - Amir Mokri. Scenografia - Brigitte Broch. Montaż - Stuart Baird, A.C.E. Kostiumy - Luca Mosca. Muzyka - Atli Örvarsson.
O FILMIE
Prezydent Stanów Zjednoczonych przebywa w Hiszpanii, aby przemówić na konferencji poświęconej międzynarodowej walce z terroryzmem. W chwili, kiedy zbliża się do podium ustawionego na zatłoczonym placu, pada strzał i rozpoczyna się pandemonium. Prezydent pada na ziemię. Thriller 8 CZĘŚCI PRAWDY był dla reżysera Pete Travisa szansą na zajęcie się ideą "prawdy" - i faktem, iż prawda zależy od osoby, której ona dotyczy. W filmie obserwujemy okres tuż przed i tuż po usiłowaniu zabójstwa z unikalnego punktu widzenia ośmiu kluczowych uczestników zdarzeń - począwszy od samego prezydenta, agentów specjalnych, którzy mają go chronić, a skończywszy na amerykańskim turyście, który przypadkowo znalazł się na placu. "Skupiając się tylko na jednej historii, nie odkrylibyśmy prawdy o tym, co naprawdę się wydarzyło," mówi Travis. "Przyglądając się natomiast każdej z opowieści dostrzegamy coś, czego wcześniej nie byliśmy w stanie dostrzec." W filmie występują wielokrotnie nagradzani aktorzy - Dennis Quaid, Matthew Fox, Forest Whitaker, William Hurt i Sigourney Weaver - oraz wschodzące, międzynarodowe gwiazdy - Hiszpan Eduardo Noriega (oryginalna wersja Vanilla Sky - Abre los ojos), Izraelka Ayelet Zurer (Monachium), Francuz Sa?d Taghmaoui (Nienawiść), a także Wenezuelczyk Edgar Ramirez (Ultimatum Bourne?a). Tym, co zwróciło uwagę Dennisa Quaida na scenariusz filmu, była szansa współpracy z reżyserem Pete Travisem. "Widziałem poprzedni film Pete?a, Omagh, opowiadający o zamachu terrorystycznym dokonanym przez IRA w Irlandii. Bardzo podoba mi się jego realistyczny styl filmowania. Filmy Pete?a są porywające - to produkcje fabularne obdarzone niezwykłą bezpośredniością dokumentu." Forest Whitaker, który w zeszłym roku otrzymał Oskara? za rolę w Ostatnim królu Szkocji (The Last King of Scotland), dodaje, "Kiedy poznałem Pete?a, opowiedział mi o swojej przeszłości - zanim zaczął robić filmy był pracownikiem socjalnym! Rozmawialiśmy więc z zupełnie innej perspektywy! Już na tym pierwszym spotkaniu, byłem przekonany, że chcę z nim zrobić ten film. Na szczęście się udało." Także producent Neal H. Moritz był podekscytowany możliwością przeniesienia na ekran scenariusza, który był swego rodzaju hołdem złożonym jednemu z jego ulubionych filmów. "Rashomon Akira Kurosawy to klasyka, pierwsza liga sama w sobie. Naprawdę czymś niezwykłym jest możliwość podejmowania podobnych tematów," mówi. "Nawet mając najlepsze intencje, każdy z nas inaczej interpretuje wydarzenia. Jeśli ekscytuje cię pomysł filmu, a dodatkowo znajduje się w nim niezwykły pościg samochodowy, po prostu nie może być lepiej".
O PRODUKCJI
Koniecznym dla realizatorów było osadzenie akcji filmu 8 CZĘŚCI PRAWDY za granicą: miało to pogłębić uczucie dezorientacji. Przyglądając się wszystkim możliwym miejscom, filmowcy zakochali się szczególnie w jednym z nich: Salamance w Hiszpanii i jej głównym placu Plaza Mayor. "Bardzo ważne było to, aby zdjęcia zrealizowane zostały właśnie w Salamance," mówi Travis. "W naszym filmie nie istnieje tylko jedno spojrzenie na świat. Nie jesteśmy w stanie zorientować się, kto strzelał do Prezydenta śledząc poczynania tylko naszych amerykańskich bohaterów; musimy dokładnie przyjrzeć się wszystkim historiom, a ponieważ film opowiada po prostu o ludziach, jego akcja musiała rozgrywać się poza granicami Stanów Zjednoczonych. Chciałem poza tym, żeby z ekranu emanował żar, intensywność, elementy egzotyki. Wszystko to może zaoferować tylko Hiszpania." Filmowcy znaleźli idealne miejsce właśnie w Salamance, mieście niedaleko Madrytu. Główny plac miasta Plaza Mayor, "to spektakularne, pełne życia miejsce, ale także miejsce, które może być piekielnie przerażające, kiedy 30 tysięcy znajdujących się na nim ludzi, rozbiega się w różne strony, chcąc ratować życie," mówi reżyser. "Idealne miejsce na światowe spotkanie na szczycie, i co więcej nie było ono wcześniej oglądane w żadnej dużej produkcji filmowej." Kiedy, jednak, rozpoczął się proces intensywnych przygotowań do produkcji, stało się jasne, że całość zdjęć nie może być realizowana w Salamance. Przy takim, pełnym akcji scenariuszu wymagającym mnóstwa eksplozji i pościgów samochodowych, Salamanka po prostu nie była w stanie zapewnić filmowcom przestrzeni, jakiej wymagała produkcja na tak wielką skalę. Realizatorzy rozpoczęli poszukiwania lokalizacji, które mogłyby odegrać rolę Salamanki. To, czego potrzebowali odnaleźli w Mexico City. Zadaniem scenografa, Brigitte Broch - nagroda Akademii? za dekoracje do filmu Moulin Rouge - było zbudowanie dokładnej repliki Plaza Mayor w Mexico City i zrobienie tego w taki sposób, aby potem ekipa mogła ją wysadzić w powietrze. Idealne miejsce na wybudowanie placu, realizatorzy odkryli w południowej części miasta. Producent Neal H. Moritz wyjaśnia, "W 25-cio milionowym mieście, bardzo trudno jest znaleźć kawałek pustej przestrzeni. Mieliśmy sporo szczęścia, byliśmy bowiem w stanie zbudować nasz plac w miejscu zupełnie bezpiecznym, a nawet zapewniającym nam ochronę przed kaprysami pogody - na obszarze opuszczonego centrum handlowego. Mogliśmy także wrócić do Salamanki, nakręcić kilka scen, a potem je zmontować. Naprawdę nikt nie będzie w stanie stwierdzić, które sekwencje zostały nakręcone w Hiszpanii, a które na zbudowanym przez nas planie zdjęciowym". Konstrukcja obiektu zdjęciowego zajęła dziesięć tygodni, w trakcie których ponad 300 robotników pracowało po siedem dni w tygodniu. "Na planie filmowym wszystko musi zostać wykonane szybciej, niż wydawałoby się to możliwe," mówi Brigitte Broch. "Zresztą, kiedy ma się do dyspozycji świetną ekipę, w jakiś cudowny sposób wszystko się udaje i okazuje się, że wygląda naprawdę widowiskowo." "Nasz Plaza Mayor to majstersztyk," mówi Moritz. "Praca Brigitte zrobiła na mnie olbrzymie wrażenie". Reżyser dodaje, "Jestem przekonany, że gdybyśmy przywieźli tutaj mieszkańców Salamanki, nawet przez myśl by im nie przeszło, że nie są u siebie." Główną zaletą wybudowania własnej scenografii było między innymi to, że dosłownie nikt nie mógł się doczekać momentu wysadzenia jej w powietrze. "Eksplozję filmowało piętnaście kamer, w tym trzy kamery do zbliżeń, bez operatorów. Wszyscy kaskaderzy znajdowali się w pobliżu wybuchu, a statyści czekali tylko na sygnał do ucieczki. Naszym celem było sprawienie, żeby ta sekwencja sprawiała wrażenie instynktownej".
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.